Optimizare site : SEO, de ce nu este usor?

Articol scris in 2008.

Acest articol este dedicat potentialilor clienti ai serviciului de promovare on-line care traiesc sub imperiul ideii "optimizare? Cateva meta-tag-uri, un titlu de modificat si gata si asta e greu?. Este usor. Il inscrii in cateva site-uri si gata." In continuare vom descrie etapele procesului de optimizare, pe larg, doar in scop demonstrativ si nu educativ. Datorita acestui fapt am sarit peste cateva etape premergatoare, acele etape in care se stabilea strategia de promovare a site-ului in cauza.
Vom aborda procesul de optimizare in etape si vom vedea care dintre parti este usoara dupa cum urmeaza :

Etapa optimizare site nr 1

Ca sa intelegem prima etapa trebuie intai sa rememoram obiectivul acestui serviciu de promovare online. Obiectivul acestui serviciu este de a creste numarul de vizitatori ai site-ului optimizat, vizitatori veniti din motoarele de cautare pe acele expresii cheie care descriu cel mai bine obiectul activitatii site-ului respectiv. Cresterea trebuie sa fie stabila, durabila si, cel mai important, sa fie pe acele expresii cheie care se vand cel mai bine (asta insemnand ca rata de conversie din vizitator in potential client sa fie cat mai mare). Bun, odata retinut care este obiectivul acestui serviciu, de promovare prin optimizare pentru motoare de cautare, sa vedem care este partea usoara in aceasta etapa. In prima etapa a procesului de optimizare trebuie sa alegem expresiile cheie care au cea mai mare cautare (bineinteles pe specificul afacerii dumneavoastra), au cea mai mare rata de conversie si in acelasi timp cea mai mica competitie (cea mai mica competitie nu este o conditie necesara, dar daca vreti ca bugetul pentru proiectul de promovare prin optimizare pentru motoare de cautare sa nu urce considerabil este bine ca aceasta conditie sa fie indeplinita). Acum vine in discutie si potentialul site-ului dumneavoastra. Sa presupunem ca ati reusit prin diferite mijloace sa alegeti expresii cheie care credeti ca sunt cele mai bune. Acum, se pune intrebarea : Cat efort este necesar pentru a duce pe primele pozitii site-ul pentru acele expresii cheie? Bineinteles, nu stiti.

Apar intrebarile la care trebuie sa cunoasteti raspunsul :

  • Care sunt expresiile cheie pe care utilizatorii le folosesc pentru a gasi produsul sau serviciul meu?
  • Desi sunt mai multe seturi echivalente de cuvinte cheie care descriu serviciul sau produsul meu, care dintre ele sunt cele care vor vinde cel mai bine?
  • De unde stiu masura competitiei pe expresiile cheie respective? Adica bun, pentru ambele expresii cheie sunt intoarse acelasi numar de rezultate, dar sa fie acest numar masura competitiei? Nu. Deci, care este masura competitiei?
  • Care este potentialul site-ului meu si in ce fel acest potential imi va afecta procesul de optimizare pentru expresiile cheie pe care le-am ales? Care este masura potentialului unui site cand vine vorba de optimizare pentru motoare de cautare?

Acestea sunt cateva intrebari importante in prima etapa a procesului de optimizare. Daca Nu cunoasteti raspunsul atunci nu este atat de simplu precum s-ar crede. Si cum eu banuiesc ca nu stiti atunci ar trebui sa va ganditi o secunda in plus (sau chiar doua) atunci cand ganditi sau spuneti "Este usor, eh, cateva meta-tag-uri, inscrii in 2 site-uri si gata." Daca in schimb cunoasteti raspunsul atunci puteti incepe cu etapa urmatoare de promovare prin seo.

Etapa optimizare site nr 2

Daca am ajuns la aceasta etapa inseamna ca am gasit expresiile cheie care sa indeplineasca cele cateva conditii din paragraful anterior.Bun. Avem un site, "www.exemplu.ro" si o serie de expresii cheie X1, X2, ... , Xn pentru care dorim sa optimizam acest site. Sa retinem totusi ca fiecare dintre expresiile cheie X1,X2, ... , Xn au o concurenta proprie si o parte dintre ele au o parte concurentiala comuna. In aceasta etapa trebuie sa formulam o strategie de optimizare, in aceasta etapa trebuie sa formulam un plan. In dezvoltarea acestui plan trebuie sa avem in vedere ordinea expresiilor cheie X1,X2, ... , Xn si cum vom distribui in cadrul procesului de optimizare expresiile cheie in interiorul site-ului. Cu alte cuvinte, apar intrebarile urmatoare :

  • Optimizam prima pagina a site-ului (homepage-ul) pentru toate expresiile cheie X1,X2, ... , Xn? Sunt prea multe expresii cheie pentru potentialul paginii mele? Si daca da, ce fac?
  • Daca la intrebarea de mai sus raspunsul este "nu" atunci se naste alta intrebare : Care pagini vor prelua optimizarea pentru care expresii cheie? Adica, ce pagini vom optimiza pentru care expresii cheie?
  • De ce tin cont atunci cand facem distributia expresiilor cheie in cadrul procesului de optimizare? Adica bun, stabilim un mod de abordare al procesului de promovare prin optimizare pe diferite expresii cheie, dar in functie de ce? Ce anume trebuie sa avem in vedere atunci cand stabilim acest plan.

Daca cunoasteti raspunsul si la aceste intrebari si bineinteles si la cele generate de acestea atunci inseamna ca la acest moment avem expresiile cheie X1,X2, ... , Xn si un mod de abordare al optimizarii. Acum sa vedem in ce mod ne afecteaza un raspuns gresit la intrebarile corespunzatoare etapei Nr. 1 sau Nr. 2.

  • Daca am raspuns gresit la prima intrebare de la prima etapa atunci utilizatorii nu vor ajunge la produsul sau serviciul meu, nefiind acestea expresiile cheie pe care ei le folosesc pentru a gasi ce anume ofer eu.
  • Daca am raspuns gresit la aceasta intrebare tocmai ne-am aruncat viitorii potentiali clienti in mana competitiei, lucru care bineinteles nu nu-l dorim.
  • Daca am raspuns gresit la a treia intrebare si ne-am formulat o idée gresita despre masura competitiei pe expresiile cheie s-ar putea ca procesul de optimizare sa fie grav intarziat sau chiar in zadar, intrucat avem sanse sa nu putem sa o depasim conform planului stabilit in etapa numarul doi. Sau altfel, datorita acestei estimari gresita, s-ar putea ca eforturile in procesul de optimizare sa se mareasca considerabil, lucru care bineinteles inseamna Timp si Bani.
  • Acelasi efect are un raspuns gresit la ultima intrebare de la etapa numarul unu
  • La intrebarile corespunzatoare etapei numarul 2, nu exista raspunsuri gresite, intrucat tine de modul de abordare al celui ce optimizeaza. Dar, avand in vedere obiectivul si rezultatele asteptate, exista moduri gresite si moduri corecte.

Bun, am reusit sa trecem de etapa numarul 2. Deja am gasit nenumarate moduri in care putem gresi si multe intrebari la care nu avem raspunsuri. Corect? Daca raspunsul este "Corect" atunci procesul de optimizare nu este chiar facil. Intrucat acest articol se vrea demonstrativ si nu educativ vom face o pauza si vom continua cu celelalte etape intr-un articol viitor. Astfel ca, haideti sa recunoastem ca nu ne pricem decat la ce ne pricem, nu le stim niciunii dintre noi pe toate. Astfel incat, cand vine vorba de promovare pe Google sfatul nostru este sa lucrati cu cei care au mai facut si stiu despre ce este vorba.