Promovare Optimizare site : SEO si Politica in Romania

Articol scris in 2009.

Daca titlul nu este tocmai expresiv sau el nu va ofera suficiente indicii despre ce va fi articolul atunci sa dam o idee despre ce urmeaza a fi scris. Nu-mi place politica si cu siguranta nu-mi place ce se intampla pe scena politica din Romania, din acest motiv am asociat unele practici Seo cu modul de desfasurare a "ostilitatilor" pe scena politica de la noi.

Noi optimizam Orice. Noi optimizam chiar si site-uri inexistente.

Sa vorbim intai despre primul tip de practica subversiva, inselatoare, deceptiva, pe care am intalnit-o si care mi s-a parut (prin natura inselaciunii si a felulului deceptivitatii) fenomenala. O firma prestatoare de servicii de promovare in internet prin optimizare pentru motoare de cautare ofera unei domnisoare posesoare a unui salon de coafura si cosmetica serviciile sale ce constau in Optimizare pentru motoare de cautare. Problema nu consta in a oferi servicii de orice natura, oricui, problema consta in faptul ca domnisoara respectiva NU poseda un site care sa fie optimizat. Credeti ca acest lucru a contat? Nicidecum. Ei au continuat  spunand ca nici nu este nevoie de site, punand numele (pe care bineinteles nu-l vom face public) salonului respectiv pe prima pagina google pentru o expresie cheie. Sa recapitulam scurt printr-un dialog imaginar care sa exprime intamplarea :

Intrebare :
"Doriti promovare in internet prin optimizare pentru motoare de cautare?"
Raspuns :
"N-as putea spune ca stiu ce inseamna asta, dar devreme ce salonul este deschis de putin timp, orice fel de promovare n-ar strica. In ce consta?"
"Promovare prin optimizare pentru motoare de cautare inseamna ca va vom ‘duce’ Site-ul pe prima pagina google pentru unele cautari ale utilizatorilor"
"Dar eu N-am un site, care sa prezinte salonul meu de cosmetica"
"Ah... dar nu-i nimic, noi putem face acest lucru chiar si fara sa aveti un site" (asa de buni suntem)
"Ah da? Pai si cat ar costa o asemenea promovare?"
"In general, un asemenea serviciu este scump, dar pentru dumneavoastra facem o reducere considerabila" (tactica de vanzare vazuta de multe ori pe meleagurile noastre)
"Bun, daca atat costa atunci Vreau."

Asa imi imaginez eu conversatia intre cele doua parti atunci cand ma gandesc la aceasta oferta de lucru in vederea optimizarii. Dar ca sa nu lasam intamplarea in ceata, sa prezentam si care a fost finalul.

Domnisoara a acceptat oferta de promovare prin optimizare pentru motoare de cautare si s-a lasat "promovata" de firma respectiva, plata fiind perceputa ca o taxa anuala de promovare a carui valoare o vom lasa necunoscuta. Nu vrem sa atingem prin prezentarea intamplarii limita ridicolului sau sa dam un aer SF articolului. Ca promovare (ca banuiesc ca sunteti curiosi cum au reusit sa optimizeze un site inexistent) au inscris in cateva directoare romanesti cu trust mare un site oarecare, in datele inscrierii punanad datele salonului. (la titlul inscrierii au pus numele salonului iar la descriere au pus serviciile ce erau oferite de salonul in cauza. Ce-i de mentionat in continuare aici, in aceasta inscriere nu s-a folosit nicio metoda de a contact a salonului).

Acum puteti sa observati o legatura intre ce se intampla pe scena politica romaneasca si aceasta practica "SEO".

Promovare Optimizare Site prin Inscriere Automata in "directoare"

In timp ce navigam pe internet am intalnit un site cu o oferta ca in politica. Sa vedem ce ofereau ei si sa analizam punctual cele prezentate, cele oferite si eventualele rezultate obtinute prin serviciul prezentat de dumnealor.

"Ce facem pentru tine? Promovare web, promovare site!Simplu : Daca doresti ca numarul de linkuri directe spre site-ul tau si cuvintele cheie sa creasca cu peste 2300, astfel crescand indexare pe care o face Google si motoarele de cautare, noi iti inscriem site-ul in aceste pagini, directoare web si motoare de cautare."

Asa incepe prezentarea serviciilor pe care le ofera.
Sa procesam informatia punctual ca sa intelegem mai bine din start ce se intampla.
"Ce facem noi pentru tine" Un inceput foarte bun, sugestiv, obiectiv, care pare sa nu piarda timpului vizitatorului sau potentialului client. Suntem pregatiti de inceperea prezentarii serviciului (sau serviciilor) fara o poveste plictisitoare de preambul.
"Promovare web,promovare site!" Deasemenea usor de inteles. Dupa aceasta expresie eu am inteles ca site-ul ce foloseste serviciul lor va beneficia de urmatorul avantaj : O vizibilitate mai mare in aceasta mare retea numita generic Internet si deci o probabilitate crescuta ca un potential client sa gaseasca mai usor afacerea dumneavoastra. Pana aici totul este clar.

Urmatoarea expresie este favorita mea din prezentarea serviciului lor :

"Daca doresti ca numarul de linkuri directe spre site-ul tau si cuvintele cheie sa creasca cu peste 2300, astfel crescand indexare pe care o face Google si motoarele de cautare, noi iti inscriem site-ul in aceste pagini, directoare web si motoare de cautare"

Sa intelegem de aici ca numarul de inbound links catre site-ul in cauza creste cu 2300? ( Asta pot intelege, desi o sa revenim aici cu lamuriri )
Sa intelegem deasemenea ca numarul de cuvinte cheie pe care se axeaza site-ul in cauza creste tot cu 2300? Adica sa intelegem ca daca site-ul in cauza se axeaza de exemplu pe comercializarea de sosete, dupa utilizarea serviciului domnilor sus-mentionati se va axa si pe televizoare, bilete avion, postere, agende? In fine, acest beneficiu al serviciului lor de promovare online nu-l inteleg desi lucrez in domeniu asa ca imi imaginez ca niciun vizitator nu va intelege nimic. Cand citesc acest paragraf al prezentarii serviciului lor de promovare web am o senzatie neta de exprimare politicianista, cuvinte multe fara sa spuna efectiv nimic sau cuvinte multe formand impreuna o tampenie de care nici ei nu sunt constienti.

Acum, am folosit serviciul domnilor. Am platit 10 euro. Am folosit o adresa de mail auxiliara (stiam ca mail-ul imi va fi plin de spam dupa folosirea serviciului, inscrierea automata fiind rareori lipsita de acest dezavantaj, ca si de altele) unde am primit (si primesc inca) mail-uri spam si mail-uri care imi ca anuntul meu ce reprezinta site-ul xxx.ro (site ce comercializa piese auto), inscris in directorul yyy.com (director strain) la categoria webdesign a fost respins.Asta a fost o categorie de mail-uri pe care le-am primit in urma serviciului. A doua categorie de mail-uri : cele din categoria II ma anuntau ca anuntul meu va expira in 7 zile, anuntul meu care era in limba romana pus pe site-uri straine. Imaginati-va. Cate ati putea intelege daca pe un site romanesc ce comercializeaza piese auto ati gasi un anunt in japoneza? Nimic,nu? Asta s-a intamplat.

Dupa ce am primit mail-uri (cateva sute) care ma anuntau ca site-ul a fost inscris in directoare de prin toata lumea si in categorii complet nepotrivite am trimis un mesaj celor ce prestau serviciul.

Mesajul meu a fost asa :

Buna ziua!
Cu bunavointa dumneavoastra as vrea sa aflu raspunsul la urmatoarea intrebare :
Cand completez lista de promovare [titlu,descriere 1, 2, 3, url, etc] nu vad nicio informatie despre categoria in care va fi inscris site-ul.Cum se alege categoria?
Eu inteleg ca rata de conversie generata de metoda dumneavoastra de promovare este relativ mica,dar daca eu am un site care vinde masini si dumneavoastra mi-l incadrati in toate cele (aprox.) 2300 directoare in categoria Web Design atunci rata de conversie va fi extrem de apropiata de 0.

Raspunsul lor profesional a venit asa :

Ideea e de crestere a nr de linkuri existente pe net.
Daca nu doriti sa beneficiati de serviciul ACESTA puteti sa ne ocoliti.
ATAT facem, nu punem manual de 8 euro cat raman din 10 in fiecare site in o categorie anume si clar nu au toate site-urile categorii la fel.
Numai bine,
Echipa XXX

Acum, raspunsul lor mi-a displacut in mod clar (exprimarea sa fie de vina oare? Stilul? Ortografia?) dar inainte sa ma enervez am zis sa astept sa vad daca intr-adevar numarul de link-uri de care vorbea domnul chiar va creste.

Rezultat : Dupa 2 luni numarul de link-uri aparute catre site-ul in cauza prin folosirea serviciului a crescut cu 2

Concluzie : Am platit 10 euro ca sa primesc in schimb 2 link-uri de pe site-uri ce nu aveau nicio legatura cu site-ul in cauza, link-uri venite din pagini fara pagerank inca dobandit, site-uri in limba engleza (Un site pe care se afla link-ul site-ului in cauza era din Australia si celalalt din Maroc).

Utilitate : 0 Zero.

Astfel, cand vreti promovare online (chiar si pe Google), nu cumparati un serviciu numai pentru ca este ieftin.